Wednesday, March 07, 2007

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ





Η Μ. ήταν μια συμμαθήτρια μου στα έξι χρόνια του δημοτικού. Εμφανισιακά, ήταν ένα κορίτσι σαν όλα τα άλλα. Μαθησιακά όμως αντιμετώπιζε προβλήματα. Θυμάμαι χαρακτηριστικά την Μ. είναι να κάθεται πάντα σιωπηλή στο τελευταίο θρανίο και να παίζει συνήθως με το μολύβι ή τα μαλλιά της.....

Αυτό που θυμάμαι από τους δασκάλους, είναι μια ζωή να τα βάζουν με την Μ., πότε για την έκθεση, άλλοτε για την ορθογραφία και για χίλια δυό άλλα. Αυτό που έμεινε αποτυπωμένο στη μνήμη μου, είναι ένα τετράδιο έκθεσης της Μαρίας, που έτυχε μια φορά να πέσει στα χέρια μου όταν κάθησα δίπλα της. Συνήθως τα έκρυβε με μεγάλη προσοχή, δεν άφηνε κανένα ποτέ να τα δει. Αυτό που είδα λοιπόν μου είχε κάνει φοβερή εντύπωση. Ένα τετράδιο γεμάτο γράμματα ακαταλαβίστικα, σαν να έβλεπα άλλη γλώσσα. Παιδιά τότε 10-11 χρονων πού να φανταστούμε τι περνούσε η Μ. Οι δασκάλοι πάντοτε δυσανασχετούσαν μαζί της, της έβαζαν τις φωνές και άφηναν να περάσει το μήνυμα στους γονείς της ότι η Μ. ήταν μια άχρηστη και το μόνο που θα μπορούσε να κάνει στη ζωή της ήταν να γίνει κάτι που δεν θα είχε σχέση με τα γράμματα. Το τι μου έκανε εντύπωση τότε είναι ότι η Μ. είχε πολύ καλή απόδοση στα Μαθηματικά καθώς και στα προφορικά. Κανένας όμως δεν το εκτίμησε ποτέ αυτό.....Αντίθετα κανείς δεν της έδωσε ποτέ σημασία, και στο τέλος βαρέθηκε και η ίδια να ασχολείτε και κλείστηκε ολοκληρωτικά στον εαυτό της.......

Χρόνια μετά, στο πανεπιστήμιο συγκεκριμένα, θυμήθηκα την Μ. Ήταν μια μέρα που παρακολούθησα μια διάλεξη για την δυσλεξία. Μόλις ο καθηγητής έβαλε την πρώτη διαφάνεια, αμέσως θυμήθηκα το τετράδιο της.......αυτό ήταν.....ναι, μα πώς γιατί......Τότε κατάλαβα.....Η Μ. όπως και πολλά άλλα, έπασχε από σοβαρής μορφής δυσλεξία. Τότε όμως οι δασκάλοι, εντελώς απληροφόρητοι για ορισμένες μαθησιακές δυσκολίες, αντιμετώπιζαν την Μ. σαν ένα άτομο σχεδόν καθυστερημένο, χωρίς μέλλον, χωρίς καμιά υπόσταση.....Υποσχέθηκα τότε στον εαυτό μου, ότι όσες Μ. και αν συναντήσω ποτέ στην τάξη θα βοηθήσω να μην περάσουν τα ίδια.

Όντως, Μ. έχω συναντήσει αρκετές στην πορεία. Κάποιες φορές έπασχαν από δυσλεξία, κάποιες άλλες από υπερκινητικότητα και άλλα μαθησιακά προβλήματα......Προσπαθώ πάντοτε να είμαι κοντά τους και να τους βοηθώ να προχωρήσουν. Δεν είναι πάντα εύκολο, ειδικά όταν οι ίδιοι οι γονείς δεν καταλαμβαίνουν ότι το παιδί χρειάζεται βοήθεια.....κάποιοι κιόλας μπορεί να σε βρίσουν, ή να ζητήσουν ν'αλλάξουν σχολείο.........Τα προβλήματα πλέον έχουν επιστημονική βοήθεια. Εμείς οι νέοι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να ενημερωνόμαστε διαρκώς για να βοηθούμε αυτούς τους μαθητές και να κάνουμε το περιβάλλον της τάξης χώρο μάθησης ....

Η Μ. είχε πάρα πολύ καλή φωνη, τραγουδούσε υπέροχα. Ποτέ όμως δεν την είδα να ανεβαίνει στην σκηνή του σχολείου και ν'αξιοποιεί το ταλέντο της γιατί κανείς δεν της έδωσε την ευκαιρία.....

28 comments:

Anonymous said...

Πόσες και πόσες ψυχές σαν της Μ διαλύθηκαν απο τους καθηγητές και δασκάλους!

Πόσα και πόσα τέτοια ταλαντούχα παιδιά έμειναν στην αφάνεια απ οτην άγνοια κάποιων...

Είναι ευχάριστο να βλέπεις τους νέους εκπαιδευτικούς να βλέπουν τα πράγματα αλλιώς.
Αυτά τα παιδιά θέλουν βοήθεια και όχι σπρώξιμο στον γκρεμό.

Anonymous said...

Xαιρομαι που υπαρχουν δασκαλοι και καθηγητες που καταλαβαινουν πια!
Ο μικρος μου εχει το ιδιο προβλημα Δοξα το θεο συναργαστηκαμε καλα με την δασκαλα του και με την αναλογη ειδικη βοηθεια μπηκαμε σε καλο δρομο
Ειναι η διαφορα που ελεγα ο δασκαλος να βλεπει πισω απο την οποιαδηποτε συμπεριφορα . Να σαι καλα γιατι τετοιοι ανθρωποι σαν εσενα δινουν αξια στο επαγγελμα τους και δινουν ελπιδες για το μελον
Γιωτα

Lithium said...

Bravo sou kali mou pou niazese...einai poli simantiko gia tous mathites auto alla kai gia sena...deixnei pws pragmatika eisai ftiagmeni gi'auto to epaggelma...distixws den einai oloi oi kathigites pou vriskontai s'auti tin thesi aksioi.

Xairome pou vlepw pws ta pragmata allazoun estw kai siga-siga..thimame k gw kapion san tin M. pou itan mesa stin taksi mou sto dimotiko kai ontws oi perissoteroi daskaloi tou simperiferontan apaisia.

Sinexise na parexeis gnwseis,agapi kai endiaferon stous mathites sou...etsi xtizontai oi "kaloi" anthrwpoi aptin arxi...kaneis den prepei na pigenei xamenos

filia polla!!!!!!!
:)

APOTINEDRA said...

@Φοίνιξ
Ευτυχώς τελευταία γίνονται πολλές προσπάθειες για ενσωμάτωση των παιδιών αυτών στην εκπαίδευση με ειδικά προγράμματα που θα τα βοηθούν και που δεν θα επιβαρύνουν τους γονείς με περιττά έξοδα.

@Γιώτα
Η ειδική βοήθεια κάνει θαύματα σήμερα Γιώτα μου. Υπάρχουν ακόμα και ειδικά μηχανήματα που βοηθούν τα παιδιά στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, αυτό το ειδα εφαρμοσμένο σ'ένα σεμινάριο για τη δυσλεξία. Είμαι σίγουρη ότι ο γιος σου είναι πανέξυπνος γιατί συνήθως τα παιδάκια αυτά έχουν αυξημένη αντίληψη σε ότι δεν έχει να κάνει με το γράψιμο. Μην ξεχνάς ότι και ο Αινσταιν δυσλεκτικός ήταν!

APOTINEDRA said...
This comment has been removed by the author.
APOTINEDRA said...

@lithium
Για να πω και την αλήθεια δεν νοιώθω ότι ασχολούμαι και ιδιαίτερα με το θέμα. Θάθελα να το ψάξω λίγο καλύτερα, ειδικά σε σχέση και με άλλα μαθησιακά προβλήματα. Είναι πολλοί οι νεοι εκπαιδευτικοί που κάνουν το μεταπτυχιακό τους πάνω στην ειδική εκπαίδευση και είναι σχεδόν σίγουρο ότι το μέλλον επιφυλάσσει καλά πράγματα για αυτά τα παιδιά.

the bastard; unshaved. said...

Ας ελπίσουμε ότι με τη βοήθεια της ειδικής εκπαίδευσης, αλλά και με ανθρώπους σαν και εσένα, αυτά τα παιδιά θα έχουν ένα καλύτερο μέλλον.
Συγχαρητήρια.
Καλημέρα

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ said...

Λειτουργείς όπως κι' εγώ πιστεύω: "Τα παιδιά τους είναι και δικά ΜΑΣ"
΄Αξια εκπαιδευτικός!

ΧΡΟΝΙΑ ΣΟΥ ΠΟΛΛΑ ΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ, ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!

(γιατί γιορτάζεις ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ!)

Julia_Dream said...

Αυτό πήγα να πω κι εγώ για τον Αινσταιν. Επισης, το ονομά του στα γερμανικα σημαινει "μια πετρα" :-) (ασχετο!)

Νομίζω όλοι είχαμε κάποιο τέτοιο συμμαθητή/ τρια στην τάξη μας.

Μακάρι να γίνει κάτι να βελτιωθεί η κατάσταση και εκ μέρους τν γονέων, αλλά και των δασκάλων. Επειδή συνήθως αυτά τα παιδιά έχουν τόσα χαρίσματα!!

APOTINEDRA said...

@Άλφα Μι
Καλώς το χαμένο παιδί της μπλοκόσφαιρας! Σε πεθυμήσαμε..

@Φύρδην Μίγδην
Είπες την καλύτερη ατάκα!

@Julia_dream
Και αυτός και ένα σωρό άλλοι χαρισματικοί άνθρωποι υπέφεραν από δυσλεξία. Τα πράγματα ευτυχώς αλλάζουν σιγά σιγά!

drakouna said...

Όντως, οι παλιοί δάσκαλοι ήταν απαράδεκτα παχύδερμα. Εγώ θυμάμαι ένα δικό μου να καπνίζει μέσα στην τάξη ενώ εμείς κάναμε ασκήσεις από το "Η γλώσσα μου".

Urban Tulip said...

μηπως μιλάς για την αδελφή μου;; Να σου πω τότε τη συνέχεια της ιστορίας. Η "Μ" ποτέ δεν κατάφερε να ξεπεράσει το τραύμα ότι στη σχολείο την θεωρούσαν "καθυστερημένη" με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται στις ανθρώπινες σχέσεις. Κρίμα...

Urban Tulip said...
This comment has been removed by the author.
the bastard; unshaved. said...

Καλώς σε ξαναβρήκα .. έκανα ένα μικρό break λόγω φόρτου..
Καλησπερίζω.

sexandthenotsuchabigcity said...

Όταν πήγα πρώτη δημοτικού μου θύμωναν πάρα πολύ γιατί κρατούσα το μολύβι λάθος (ακόμα το κρατώ). Λόγω του ότι το κρατούσα λάθος (έτσι με βολεύει ρε κουμπάρε) είχαν όλοι την τέλεια δικαιολογία γιατί δεν μπορούσα ποτέ να βάλω τα γράμματα μέσα σε εκείνες τις γραμμές στο βιβλίο της γραφής. Κάπου εκεί τελειώνει και η άφεση αμαρτιών. Καθ’ όλη την διάρκεια του δημοτικού, με κατηγορούσαν βάναυσα στην μάμα μου, η οποία φυσικά μου θύμωνε, γιατί ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ ώστε να γράφω το ε σαν 3 και το Γ να βλέπει από την άλλη πλευρά. Όλοι οι δάσκαλοι ήταν σίγουροι ότι ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ. Σίγουροι ήταν και οι δάσκαλοι μου των Αγγλικών ότι βαριόμουν, καθώς μετά έγραφα το b σαν d, το p σαν q κτλ. Και εκεί βαριόμουν.

Επίσης ακόμα δεν ξέχασα την δασκάλα μου στην πρώτη δημοτικού που μου γύριζε πάτσους όποτε εξέφραζα την υπερκινητικότητά μου. Ακόμα θυμάμαι τους καθηγητές μου των μαθηματικών στο γυμνάσιο που έλεγαν ότι ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ να ΚΑΤΑΛΑΒΩ από ποια πλευρά είχε κλίση η γωνία ή να κάνω απλές μαθηματικές πράξεις. Επίσης ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ πάρα πολύ να παπαγαλίσω απλές ημερομηνίες, ενώ μπορούσα να κάνω την τέλεια ανάλυση. ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ πάρα πολύ να γράψω κάτι στο χαρτί, ενώ στα προφορικά ήμουν ο τσιάκκος της τάξης. ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ τόσο πολύ που όταν αντέγραφα από τον πίνακα άφηνα ολόκληρες γραμμές πίσω. ΒΑΡΙΟΜΟΥΝ τόσο πολύ που δεν μπορούσα να μεταφέρω κάτι οπτικό στο χαρτί στην τέχνη.

Για 18 χρόνια της ζωής μου βαριόμουν. Το είχα ακούσει τόσες πολλές φορές, που πλέον όταν δεν κατάφερνα κάτι δεν διερωτόμουν γιατί δεν μπορώ, έλεγα απλά «βαριέμαι να μπορέσω» και τελείωνε το θέμα εκεί. Όταν μου εξήγησαν ότι τα μόνα βοηθήματα (κάτι computer programs) που υπήρχαν για άτομα με non-verbal learning disability (visual and spatial) ήταν για άτομα που ακόμη δεν μπήκαν στην εφηβική ηλικία κατάλαβα ποιοι βαριόντουσαν τόσα χρόνια.

Ευτυχώς που εσύ δεν βαριέσαι.

APOTINEDRA said...

@drakouna
Παράδειγμα προς μίμηση ο δικός σου. Εγώ πάντως θυμάμαι κάποιον άλλον που μας ράντιζε με τα σάλια του όταν μας μιλούσε, αλλά εδώ καμιά εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι :)

@urban tulip
Λυπάμαι πολύ για την αδερφή σου...ανκαι εδώ που τα λέμε, είμαι σίγουρη ότι το σύνολο των παιδιών που αντιμετώπισαν τέτοιου είδους προβλήματα στο σχολείο σίγουρα τα κουβαλούν μαζί τους στην ενηλικιωση, και δυστυχώς πάντα θα κινούνται με μειωμένη αυτοπεποίθηση αφού στα πιο κρίσιμα χρόνια τους στέρησαν την ευκαιρία να νοιώσουν χρήσιμα!

@αλφα μι
Καλησπέρα και μην ξαναχαθείς!

APOTINEDRA said...

@Mικαέλλα
Το κόμεντ σου είναι ακριβώς μια μαρτυρία του τι περνούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Είναι συγκλονιστική η πορεία της εκπαιδευσης σου.
Καταρχήν ο σωστός δάσκαλος δεν πρέπει ποτέ να θυμώνει σε παιδάκι Α' Δημοτικού για τον τρόπο που κρατά το μολύβι ή για τον τρόπο που κάνει οτιδήποτε. Από τη στιγμή που ένα παιδάκι αντιστρέφει γράμματα, η πρώτη σκέψη του εκπαιδευτικού πρεπει να πηγαίνει κατευθείαν σε μαθησιακό πρόβλημα. Πόσο μάλλον όταν ένα παιδάκι αντιστρέφει γράμματα σε ΔΥΟ γλώσσες! Πόσο τεμπέλικο μπορεί νάναι τέλως πάντων! Έχεις δίκιο για την εύκολη λύση. Σήμερα υπάρχουν ειδικά διαγνωστικά τεστ που γίνονται από ειδικούς και βλέπεις τι πρόβλημα έχει το κάθε παιδάκι, που κανονικά πρέπει να τυγχαίνει ειδικής μεταχείρισης. Το πρόβλημα σήμερα δεν είναι τόσο η διάγνωση του προβλήματος, όσο η αντιμετώπιση κάποιων προβληματικών γονέων που δεν δέχονται ότι το παιδί έχει κάποιου είδους πρόβλημα και στρουθοκαμηλίζουν, βάζοντας τα με τους δασκάλους καμιά φορά! Ξέρω περίπτωση δασκάλου που ο γονιός δεν ανάφερε καν στην αρχή της χρονιάς ότι το παιδί υποφέρει από μια μορφή αυτισμού, με αποτέλεσμα να διερωτάται τι συμβαίνει με αυτόν τον μαθητή, γιατί δεν μπορεί να μάθει κλπ.
Είναι επίσης αλήθεια ότι τουλάχιστον στα ελληνικά δεν υπάρχουν computer programs για άτομα με non-verbal learning disability που βρίσκονται στο γυμνάσιο ή στο λύκειο.
Μπράβο σου και σένα που έχεις αποδεικτεί σκληρό καρύδι και δεν άφησες όλο αυτό να σε πάρει από κάτω!

sexandthenotsuchabigcity said...

koita, gia tous goneis mou itan poli diskolo na aktalavoun oti eixa kapio problima, giafto kai to anakalipsa moni mou. gia nat ous elege o daskalos oti variomoun, xerontas kai ton xaraktira mou, ton pistevan.
i alithia einai pos den paei to mialo sou ekei, eidika 15 xronia prin pou to awareness stin kipro itan poli pio ligo, oti ena paidi to opoio mporei na exei poli pio aneptigmeno lexilogio apo afto tis ilikias tou, pou exei talento stin ekthesi, mporei na exei problima epidi tin grafei anorthografa i epidi antistrefei kapoia grammata exei problima. me ta mathimatika enoso itan apla, sto dimotiko, den eixa problima. istera emfanistike.

emena omos pote den itan toso sovaro to problima mou oste na me epireasei se tragiko vathmo. lipame pragmatika aftous pou einai dyslexic i dyspractic gia paradeigma, pou mporei na paixei katalitiko rolo stin zoi tous to disability.

vlepo pos einai ta pragmata sto panepistimio kai katalaveno poso pso apo ton kosmo mas eimaste stin kipro. otan tous pira to report sto sxoleio stin 7i me koroidevan vasika kai amfisvitousan to expertice tou eidikou na me kanei assess.

sto panepistimio to idio xarti, tou idiou atomou mou exasfalise 25% perissotero xrono sta exams, tin dorean paraxorisi eidikon computer software pou voithoun stin metatropi tou proforikou logou se grapto, oles oi exetaseis mou gnontai se computer me spellchecker kai ta textreader software, moni mou makria apo tous allous pou grafoun agxotika tin ora pou ego den sigkentronomai kai extra councelling mia fora ton mina pou mou mathenoun kolpakia gia note taking kai proetoimasia gia ta exams

david santos said...

Hello, Apotinedra!
This work is very good, thank you
have nice wkend

Φωτούλα Τζιώντζου said...

Μεγαλώνοντας τις δύο κόρες μου λίγο ανορθόδοξα για τα κοινά μέτρα, αντιμετώπισα απο τον περίγυρο αρκετή προκατάληψη. Ευτυχώς το μυαλό της μιας και το κάτι τι της άλλης την προστάτεψε και όχι μόνο απο τους δασκάλους. Παρόλα αυτά για πολλούς γονείς τα παιδιά μου θεωρούνται το λιγότερο περίεργα. Και άντε τον δάσκαλο τον εκπαιδεύεις, τους υπόλοιπους πως μπορείς; Που όχι μόνο έχουν απαξιωτική συμπεριφορά οι ίδιοι προς οποιονδήποτε ξεφεύγει απο τη νόρμα τους, αλλά μαθαίνουν και τα παιδιά τους να κάνουν το ίδιο.
Την μεγάλη μου τη κόρη στη Α' Δημοτικού την είχαν σε καραντίνα γιατί επέμενε να κάνει παρέα με ένα κοριτσάκι που το μόνο "κουσούρι" που του καταλόγιζαν τα άλλα παιδιά ήταν ότι ήταν υιοθετημένο. Και εδώ βέβαια δεν θα πω ότι φταίνε τα παιδιά. Όσο για την δασκάλα, αυτή άφησε τη Νερίνα να βγάλει το φίδι απο την τρύπα. Τις περισσότερες φορές μια μαθησιακή δυσκολία απαιτεί ένα καλό δάσκαλο και μια μέθοδο για να αντιμετωπιστεί. Η άλλη δε ξέρω πως μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Man on the moon said...

ενα μπραβο και απο εμενα για την κατανοηση που δειχνεις για τους/τις μαθητες/τριες σου.

εχει και μια δοση πικριας το σχολιο μου... ισως γιατι δεν θυμαμαι να ειχα ποτε καποιον/α δασκαλο/α (η εστω και καθηγητη/ρια) που να ασχοληθηκε μαζι μας ετσι...

καλη συνεχεια.

Nobody said...

Στην Αγγλία όχι μόνο ξέρουν όλοι οι δάσκαλοι τί θα πει δυσλεξία, αλλά υπάρχει και πρόνοια από το κράτος για τέτους μαθητές. Κι έτσι τα παιδία βοηθιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο..... ακόμα και όταν μπουν στο πανεπιστήμιο.

Και στα δικά μας!

APOTINEDRA said...

@Michaella
Μακάρι να είχαν και τα παιδιά στην Κύπρο το ένα εκατοστό των παροχών που έχουν σε άλλες χώρες! Εμάς εδώ
μαθητής με μαθησιακά προβλήματα
= μπελάς, ντρέπομαι και μόνο που το λέω.

@david santos
Welcome! I was happy as well as surprised to read your comment. I had a look at your blog, but the truth is that I don't know Portuguese:) Hope you visit again!

@nerina
Το θέμα είναι ότι η παιδεία μας δεν ευνοεί την διαφορετικότητα. Αν κοιτάξουμε γύρω μας, όλα ακολουθούν τη νόρμα. Το ντύσιμο, οι συμπεριφορές, οι εξόδοι, τα πάντα. Οτιδήποτε διαφορετικό θεωρείται μίασμα. Ευτυχώς που τα παιδιά σου ζουν σ'ενα περιβάλλον που ενισχύει την διαφορετική προσωπικότητα τους και τους αφήνει να λάβουν πρωτοβουλίες. Μην ανησυχείς, πάντα θα τα βγάζουν πέρα, έχουν γερές βάσεις!

APOTINEDRA said...

@man on the moon
Καλώς ήρθες!
Δεν θάθελα ποτέ κανένας μαθητής μου να πει αυτό που λες εσύ, ότι δλδ ποτέ η δασκάλα του δεν ασχολήθηκε μαζί του! Είναι ντροπή! Θέλουν να θυμούνται πάντα τη δασκάλα τους με νοσταλγία και αγάπη!

@nobody
Καλως όρισες και συ!
Μακάρι και τα δικά μας να μην είναι μακριά, γιατί η αλήθεια είναι ότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών αντιμετωπίζει προβλήματα που χρειάζονται άμεση επίλυση!

Mailo® said...

...τι να πώ; Εγώ έχω μια ξαδερφούλα που ...δυστυχώς δεν είχε την τύχη να έχει δασκάλους σαν εσένα...(το "σαν εσένα" το αναφέρω ξανά γιατί πραγματικά μου έχεις κάνει πολύ καλή εντύπωση). Δυστυχώς η μικρούλα τότε, κοπελάρα σήμερα ήταν το "χαζό" και η ντροπή της οικογένειας.
Αχ... θεέ μου ...θυμήθηκα πάλι τα περί "ρατσισμού" που λέγαμε πρίν λίγες μέρες.
Τελικά ρατσισμός υπάρχει παντού γύρω μας και δυστυχώς έχει και θύματα!
Γλυκιά δασκάλα, ποτέ μη χάσεις την ομορφιά που έχεις στη ψυχή σου!

Anonymous said...

Έπεσα στα χέρια ειδικών που με απροσανατόλισαν και με ξεπουπούλιασαν οικονομικά.

Έχω μια κόρη 14 ετών που έχει μαθησιακές δυσκολίες. Δεν γράφει στραβά ή ανάποδα, διαβάζει κανονικά, δεν μπορεί να μάθει/ αποστηθίσει/ συλλέξει σημαντικά στοιχεία/ συνοψίσει/ επιλέξει κυριότερά του (ο,τιδήποτε φανταστείτε) μπροστά σε μια σελίδα βιβλίου του σχολείου, κυρίως ιστορίας ή γεωγραφίας.
Λόγω της δυσκολίας της σε κάθε σχολείο επιλέγει να κάνει παρέα μόνο με προβληματικά/ παραβατικά παιδιά και μας φέρνει πάντα μπροστά σε τετελεσμένα γεγονότα που μας σπρώχνουν σε απελπισμένες πράξεις (αλλαγή σχολείου, αλλαγή "ειδικών" κλπ). Ότι χαρίσματα έχει φροντίζει με κάθε τρόπο να τα εξαφανίσει, προκειμένου να μη διαφέρει στην προβληματική φίλη της (φρόντισε να ξεχάσει τα πορτογαλικά της, αποπειράται να κάνει το ίδιο στα γαλλικά της, στράβωσε τα μπροστινά της δόντια για να βάλει σιδεράκια όπως η φίλη της, καθόταν με τα γόνατα να συγκλίνουν προς τα μέσα και να ενώνονται ώστε να στραβώσουν ενώ η ίδια παλιάέτρεχε με τα δυνατά πόδια της σαν δρομέας, προσπαθεί σε πάρτυ να τρώει τούρτα ενώ τη σιχαίνεται κλπ).

Έχει μεγάλη κλιση στο μπαλέτο και στο πιάνο (όπου μαθαίνει και προετοιμάζει περισσότερα από ότι της δίνεται κλπ) Μακάρι να υπήρχε ένας κόσμος που να μπορούσε να αξιοποιήσει αυτά τα ταλέντα χωρίς να χρειάζονται και οι λοιπές γνώσεις. Δυστυχώς έχω παρακολουθήσει προφορικές εξετάσεις του ΑΣΕΠ για πρόσληψη καθαριστριών από το δημόσιο και για λόγους συναγωνισμού τις ρώταγαν τι γνωρίζουν για τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Οι θεραπευτικές εισηγήσεις των ειδικών στα χέρια των οποίων έπεσα και με αφαίμαξαν ήσαν (δεν είναι όλες οι απόψεις του ίδιου ατόμου):

- Δεν έχει δυσλεξία (Λες και υπάρχει ένας διαχρονικά ισχύων ορισμός της δυσλεξίας.Και εγώ είχα δυσλεξία τα χρόνια μου και την αντιμετώπισαν με το ξύλο και τον εξευτελισμό).

- Θα ασχοληθούμε με την προσωπικότητά της μόνο. (Δεν μου απαντάνε όμως στο ερώτημά μου "Δέστε δημοσίευμα της Καθημερινής υπάρχουν ορισμένες μέθοδοι για να μαθαίνουν τα δυσλεκτικά παιδιά. Γιατί αυτές τις μεθόδους να τις ανακαλύψουμε εμείς -μαζί με τους κατάλληλους ειδικούς - όταν η κόρη μου θα είναι 26 ετών και όχι τώρα;

- Αφήστε τη να μείνει στην ίδια τάξη. Καλό θα της κάνει( Όμως εγώ έχει διαβάσει διάφορα βιβλία και άρθρα για τη δυσλεξία, και πουθενά δεν λέει ότι θεραπεύεται με το να μείνει το παιδί στην ίδια τάξη).

- Πηγαίνετε στον τάδε που είναι ειδικός στο να προετοιμάζει δυσλεκτικά παιδιά στο σχολείο και στο τέλος τους περνάει η δυσλεξία. Πήγα και πέρασα τη χρονιά με άθλιες συνθήκες. Ο ειδικός κάθε φορά απήύδηζε προσπαθώντας να της μάθει κάτι, δεν τα κατάφερνε, έλεγε ότι η κόρη μου κουράστηκε και "έχει κατεβάσει τα ρολλά" και μου έδινε μερικές σελίδες γεμάτες με κείμενο το οποίο εγώ ο μή ειδικός θα αναλάμβανα να της τα περάσω στο μυαλό -σαν να ήταν ένα φάξ - προτού κοιμηθεί το βράδυ.

- Να κάνετε οικογενειακή θεραπεία. Εσείς η κόρη σας και η γυναίκα σας. Θα είμαι εγώ και ένας άλλος συντονιστής. Γιατί ο άλλος (ο μπακαλόγατος); Γιατί έτσι γίνεται η ομαδική θεραπεία. Μπορείτε κυρία μου να μου δείξετε σε ένα από τα βιβλία της ομαδικής θεραπείας που έχετε στη βιβλιοθήκη σας να αναφέρει ότι θα υπάρχει και δεύτερος θεραπευτής; Έτσι γίνεται στην Ελλάδα. Και τι με αυτό; Και στη Βραζιλία σε ορισμένες περιοχές κάνουν βουντού. Πόσο θα κοστίσει; 140 η συνεδρία (70 αυτή και 70 ο ειδικευόμενος μπακαλόγατος). Τι λέτε κυρία μου;(Και η θεραπεύτρια καπνίζει σαν φουγάρο μπροστά στην κόρη μου χωρίς να ζητάει συγγνώμη ή άδεια, παρόλο που απαγορεύεται από το Υπουργείο Υγείας. Σκέψου να προστεθεί και ο μπακαλόγατος που να καπνίζει τσιμπούκι!)
- (στη γυναίκα μου) Να μετάσχετε σε ομαδική θεραπεία (σε ένα κατερειπωμένο σπίτι). Θα είναι γονείς παιδιών; Όχι αποκλειστικά, μπορεί μερικοί να είναι γονείς αλλά μπορεί και να μην είναι. Θα το σκεφτώ. Προτού φύγετε, παρακαλώ να με πληρώσετε. 150 Ευρώ. Θα σας ετοιμάσουμε την απόδειξη την επόμενη βδομάδα, να τη ζητήσετε από την κυρία Βάνα.

- Δεν έχει μαθησιακά προβλήματα. Είναι ιδιοφυϊα η κόρη σας. Εσείς οι γονείς έχετε πρόβλημα. Θα πρέπει να κάνετε ατομικές θεραπείες ο καθένας σας. Και η κόρη μας; Η κόρη σας δεν έχει τίποτα. 120 Ευρώ. Θα μου δώσετε απόδειξη; Όχι, δεν δίνω αποδείξεις, είμαι πανεπιστημιακός. τότε και εγώ δεν πληρώνω. Μα μου φάγατε την ώρα.. Λυπάμαι. Ωραία θα σας δώσω απόδειξη για 30 ευρώ. Τότε και εγώ θα σας πληρώσω 30 ευρώ.

Σας παρακαλώ, μπορείτε να μου δώσετε κάποια κατεύθυνση ως προς το τι να κάνω; Η κόρη μου με τόσες επισκέψεις και τέτοια παραπληροφόρηση δεν ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει. Ακόμα και αν είμαστε φοβεροί εγκληματίες η γυναίκα μου και εγώ (φανταστείτε με να είμαι σαν τον Αυστριακό!), πάλι υπάρχει υποχρέωση των ειδικών να τη βοηθήσουν σήμερα και όχι όταν γίνει 26 ετών. Οι ειδικοι της έχουν βάλει στο μυαλό ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στις σχέσεις μας και γι' αυτό εκείνη δεν μπορεί να μάθει τη μετάφραση των Αρχαίων.

Φυσικά (στην Ελλάδα πάντα έχουμε συμβουλές και επιχειρήματα) μπορεί να πεί κανείς «γιατί δεν πάτε σε κάποιο ειδικό κέντρο του δημοσίου για τα παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα;» Σε αυτούς τους φορείς αν δοκιμάσετε να τηλεφωνήσετε για να κλείσετε ραντεβού, θα πάρετε την απάντηση ότι έχετε σειρά προτεραιότητας για να σας δουν μετά από ένα χρόνο. Δοκιμάστε!

Αν προσφύγετε στο Συνήγορο του Πολίτη σας απαντούν ότι α) "ναι μεν η ιατρική περίθαλψη είναι συνταγματικό σας δικαίωμα, αλλά εδώ υπάρχει αντικειμενική αδυναμία, όπως δηλώνουν οι συγκεκριμένοι φορείς", β)"μπορείτε να κάνετε αγωγή αποζημίωσης κατά του δημοσίου για παραλείψεις των οργάνων του, με βάση το άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα εάν θεμελιώσετε τη βλάβη που υπέστη η κόρη σας από την παράλειψη...

Η αγωγή εκδικάζεται μετά από 3 1/2 με 4 χρόνια και αν υπολογίσουμε ότι στην καλύτερη περίπτωση κερδίσετε, το δημόσιο θα κάνει έφεση και αναίρεση οπότε μπορείτε να έχετε την απόφαση που θα σας δικαιώνει τελεσίδικη μετά από 7-8 περίπου χρόνια.

Βέβαια δεν είναι εύκολο να έκτέλέσετε απόφαση κατά του δημοσίου, οπότε μπορείτε να προσφύγετε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Στρασβούργο), αλλά θα πρέπει να προσέξετε να ασκήσετε την προσφυγή εντός 6 μηνών από την έκδοση της τελεσίδικης απόφασης (μετά από αναίρεση κλπ). Η εκκρεμοδικία κρατάει περίπου 8-10 χρόνια και μάλλον θα κερδίσετε την υπόθεση με μια συμβολική αποζημίωση, εκτός αν στο μεταξύ ο αρμόδιος φορέας αποφασίσει να καλέσει την κόρη σας για εξέταση..".

Anonymous said...

Αγαπητή APOTINEDRA θα σε παρακαλούσα να επικοινωνήσεις μαζί μου κάποια στιγμή αν μπορείς. Είμαι 20 χρονών και για να βγάλω το χαρτζιλίκι μου έχω αναλάβει την μελέτη παιδιών του δημοτικού. Ο Α. ένας μαθητής μου που θα πάει δευτέρα δημοτικού αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα στο να γράφει και να διαβάζει, ενώ είναι άψογος στα μαθηματικά και στα προφορικά δεν μπορεί να συνδέσει τα γράμματα για να γράψει τις λέξεις που λέει. Αν έχεις κάποια συμβουλή σαν εκπαιδευτικός θα ήμουν υπόχρεη. Το email μου είναι matinaki_gr@yahoo.com

Anonymous said...

δυστυχώς αυτό το πρόβλημμα ισχύει ακόμα και σήμερα στο 2ο δημοτικό σχολείο βύρωνα αδιαφορούν για αυτά τα παιδιά
το θέμα το γνωρίζει και ο υπουργος παιδείας τον έχω ενημερώσει προσωπικά και αδιαφορεί και αυτός
και ας πληρώνουμε εμείς λογοθαραπευτές....