Tuesday, May 15, 2007

ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΥΧΙΑ

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερα παιδιά παρατούν το σχολείο σε μικρή ηλικία, αμέσως μόλις περάσουν την ηλικία της υποχρεωτικής παρακολούθησης, κάπου εκεί στα 14. Καταρχήν, να τονίσω ότι δεν είμαι της άποψης ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να καταλήγουν σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ για σπουδές, κάθε άλλο. Θεωρητικά, η κοινωνία μας χρειάζεται άμεσα ανθρώπους τεχνίτες και κάποιοι απόφοιτοι, θα μπορούσαν να ακολουθήσουν κάποια επαγγέλματα που χάνονται αντί να καταλήγουν άνεργοι επιστήμονες, είτε γιατί επέλεξαν να σπουδάσουν κάτι που είναι ήδη κορεσμένο ή κάτι πολύ εξειδικευμένο με μηδαμινές πιθανότητες εργοδότησης.
Θά έπρεπε όμως το Υπουργείο Παιδείας να δει κάπως πιο ζεστά το θέμα με τους μαθητές που παρατούν τη φοίτηση τους. Πού οφείλεται αυτή η τάση τα τελευταία χρόνια; Θα μπορούσαν κάποιοι από αυτούς τους μαθητές να συνεχίσουν τη φοίτηση τους υπό ορισμένες προυποθέσεις;
Κατά τη γνώμη μου οι πιο συχνοί λόγοι που οδηγούν στην σχολική παραίτηση είναι οι εξής:
  • Η φτώχεια ή το πολύ χαμηλό εισόδημα της οικογένειας.
  • Ξενόγλωσσοι μαθητές που δύσκολα ακολουθούν τους ντόπιους μαθητές.
  • Οι γονείς ή τα αδέρφια να έχουν παρατήσει και αυτά τη φοίτησή τους
  • Το να μείνει στάσιμος ο μαθητής σε μια ή περισσότερες τάξεις.
  • Η απόρριψη του μαθητή από τους συμμαθητές ή και τους δασκάλους
  • Οι συχνές απουσίες από το σχολείο

Το σημαντικό πιστεύω, θάταν το υπουργείο, να κάνει μια μελέτη με σκοπό να εντοπίσει τους πραγματικούς λόγους που αναγκάζουν τα παιδιά να διακόψουν τη φοίτησή τους και μετά να προσπαθήσει να αναγνωρίσει τους μαθητές υψηλού κινδύνου, αυτούς δηλαδή που οδηγούνται προς την παραίτηση και να τους βοηθήσει με οποιοδήποτε τρόπο, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητες παραμονής τους στο σχολείο.

13 comments:

Anonymous said...

Μακάρι να γίνει κάτι και όλα τα παιδιά να τελειώνουν το σχολείο σίγουρα κάτι θα μάθουν απο αυτό...ακόμα και οι πιο αδιάφοροι μαθητές...και μετά ας διαλέξουν επαγγέλματα που τους ταιριάζουν , σίγουρα δεν χρειάζεται όλοι να γίνουν επιστήμονες !

leila said...

Αχ.. apotinedra.. Το θέμα είναι πολύπλευρο..
Είχα γνωρίσει ενα παλικάρι που είχε παρατήσει το σχολείο γιατι έκανε μια δουλεια του ποδαριού (dj σε μαγαζί) και του απέφερε πολλά χρήματα.. η έστω τόσα για να θαμπωθεί.. παράτησε το σχολείο γιατι εμεινε νομιζω απο απουσίες και .. το μετάνιωσε πολύ γρήγορα .. 2 χρονια μετά την απόφαση του συγκεκριμένα ..
αλλά δεν μπορούσε να κάνει πίσω είχε ακολουθήσει άλλο δρόμο.. και τα χρήματα του ειχαν φέρει προσωρινη ευτυχια ..μονο.. είναι κρίμα..
Γιατι στην ηλικία που το αποφάσισε (14!) δεν ήξερε, οταν το κατάλαβε στα 16 νόμισε οτι ηταν αργα..
Κατά τη δικιά μου γνώμη ποτέ δεν είναι αργά.. Και η μόρφωση δεν πρέπει απαραίτητα να οδηγεί σε σκέψεις οτι μορφωμένος είναι μόνο οποιος μπήκε στο Πανεπιστημειο, στο τσδε ΑΕΙ.. είναι μια λάθος νοοτροπία αυτή που συντηρείται..
Επιασες ενα ευαισθητο για μενα θέμα.. η Παιδεια ειναι το αλφα και το ωμέγα..
Αλλά θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα, σχολικός προσανατολισμος και οχι αποπροσανατολισμός..
Ποια επαγγέλματα υπάρχουν, τι δεξιότητες έχει ο καθένας, τί μελλον έχει το κάθε επάγγελμα..
Επίσης θα πρέπει να μην ταυτίζουμε τις σπουδές με το επάγγελμα.. το οποίο δυστυχώς στην Ελλάδα γινεται με αποτέλεσμα να έχουμε άνεργους πιο πολλους πτυχιούχους που ΣΥΝ ΤΟΙΣ ΑΛΛΟΙΣ οταν ζητάν μια εργασία τους χαρακτηρίζουν ως overqualified λόγω πτυχίων, πιθανών μεταπτυχιακών , γνώσεως πραγμάτων παραπάνω από οτι χρειάζονται κάποιοι εργοδότες..
Υπάρχουν και πτυχία που ο τελειόφοιτος βγαίνει απο τη σχολή και δεν υπάρχει επαγγ. αποκατάσταση, ούτε ζήτηση και τα όνειρα αυτών των νέων γκρεμίζονται.. Γιατί;;
Υπάρχουν και νέοι που εγκλωβίζονται σε μια δουλειά και δεν μπορούν να δείξουν την δημιουργητότητα, τον επαγγελματισμό τους, τις ιδέες τους, την μεθοδικότητά τους .. μπορεί να έχουν πτυχίο.. είναι και άλλοι όμως που μπορεί να μην έχουν..
Υπάρχουν τόσες και τόσες κατηγορίες νέων..
Και τα τεχνικά επαγγέλματα χρειάζονται.. και για αυτα χρειάζεται μια γνώση, μια κατάρτιση.. δεν μπορούν όλοι να τα κάνουν όλα.. δεν μπορούν ολοι να είναι εργάτες, δεν μπορούν ολοι να είναι διευθυντες, δεν μπορουν ολοι να είναι δάσκαλοι, δεν μπορεί.. και μην το επεκτείνω άλλο, κατάλαβες τι εννοώ..
Πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι για όλες τις δουλειές και να μην απαξιώνονται .. τιποτα δεν πρέπει να απαξιώνεται..
Και ΟΛΑ αυτα ξεκινούν απο την παιδεία.. και το πως οργανώνεται αυτή για να υπάρχει ένα υγιές και ωφέλιμο αποτέλεσμα για όλη την κοινωνία.

leila said...

ουπς.. σόρυ για το .. "σεντόνι και την κατάχρηση του χώρου"..

Anonymous said...

Ισως βλεπουν το ανεφικτο
Υπαρχει η νοοτροπια οτι σπουδαζω για ναδουλεψω αυτο που σπουδασα και να ζησω με μια καλη επαγγελματικη κατασταση Πραγμα που εδω τουλαχιστον με την ανεργια τα πτυχια γινονται κορνιζα στον τοιχο να μην πω τιποτα αλλο και μενουν εκει για χρονια και μερικες φορες δεν χρησιμοποιουνται και ποτε

Και υπαρχει και το σπουδαζω για την γνωση την μαθηση Δυστυχως το δευτερο ειναι ευχης εργο και οχι πραγματικοτητα

ισως το υπουργειο θα πρεπε να βαλει σε σωστες βασεις απο την αρχη το τι σημαινει μαθηση

Ομορφο βραδυ και σε περιμενω στα ταξιδια μας Εχουμε ξεσαλωσει εκει τελευταια

γιωτα

drakouna said...

Διότι ο κόσμος σπουδάζει "για να βρει δουλειά και όχι για να μορφωθεί".

Αν κάποιος νομίζει ότι θα βρει δουλειά και χωρίς να συνεχίσει το σχολείο πάρακάτω, δεν θα συνεχίσει.

Unknown said...

ego diafono oti oloi prepei na spoudasoun kai na ginoun epistimones...H koinonia mas pasxei apo thn katapiesi ton mathiton na pane sto Panepistimio na spoudasoun.... Les kai an tha ginoun kathigites se sxoleio, h' stelexoi epixeiriseon tha einai eutuxismenoi kai tha vgazoun polla lefta....
Einai lathos auth h antilipsi... H koinonia mas den xeriazetai mono epistimones xreiazetai kai texnites, udraylikous, kipourous, oikodomous, ilektrologous klp klp.... Giati autoi na theorountai B' katigorias epaggelmata? Pali kala pou irthan kai oi ksenoi na leme kai eriksan ta moutra tous na mas katharisoun ta spitia, dioti poia gunaika ellinida paei na katharisei skales pia? Simasia den exei na perasei tis eksetaseis gia na paei sto panepistimio. Simasia exei na parei sosti paidia apo to sxoleio kai na parei efodia gia na kanei opoiadipote douleia kai na akolouthisei opoiodipote epaggelma..... paideia xreiazontai ta paidia oxi ekpaideusi....
Kai as doulepsoun kai gkarsonia, den einai ntropi... Kai DJ, kai skoupidiarides an den tous enoxlei h vroma....:) Kserete posa vgazei enas udraulikos sthn Ellada? Polu perissotera apo ena Marketing Director Polyethnikis etairias.... Valte kato to agxos tou enos kai to agxos tou alounou.... To sxoleio exei apotyxei na kratisei ta paidia gia na tous didaksei paideia....ta piezei gia na ftasoun stis anotates spoudes kai auta polu apla exoun kaluterous logous na to paratisoun....Paideia xreiazetai oxi ekpaideusi...

Nobody said...

Γενικώς το να τα παρατάς δεν είναι το σωστό attitude γενικά στη ζωή. Θέλει πολύ αγώνα και επιμονή για να πετύχεις κάτι καλό. If you know what I mean!

APOTINEDRA said...

@trelofantasmeni
Ακριβώς αυτό! Να τελειώνουν το σχολείο, να λαμβάνουν όσο το δυνατόν περισσοτερες γνώσεις και μετά να επιλέγουν με σύνεση αυτό που τους ταιριάζει καλύτερα!

@Λειλα
Σίγουρα οι γνώσεις που σου προσφέρει το σχολείο, όχι τόσο σαν θεωρία όσο από πλευράς κοινωνικοποίησης είναι ανεκτίμητες και δεν συγκρίνονται με όλα τα λεφτά του κόσμου...αυτά έρχονται και πάνε..η γνώση όμως δε χάνεται!
Πολύ κατατοπιστικό το σεντονάκι, μη σε νοιάζει, μια χαρά το βρίσκω!

@Γιώτα
Το πιο σωστό είναι να μορφώνομαι όχι με σκοπό μόνο τη δουλειά...δυστυχώς όμως με την ανεργία που επικρατεί, λίγες σπουδές είναι αυτές που αποφέρουν δουλειά και χρήματα...
Καλά ταξίδια εκεί....θα σαλπάρουμε παρέα το σ/κ;;

@δρακούνα
Και αυτό επειδή το ίδιο το σύστημα αδυνατεί να αφομοιωσει τον αδύνατο μαθητή, ο οποίος νιώθει σαν ξένο σώμα μέσα σε ένα σχολείο όπου όλοι, καθηγητές και μαθητές έχουν ένα και μοναδικό σκοπό: να δώσουν και να περάσουν εξετάσεις!

@zoaki
Ξεκινώ από αυτό που είπες τελευταίο: Παιδεία χρειάζεται, όχι εκπαίδευση..Η μικρή εμπειρία που είχα σε σχολείο στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, μου έδωσε να καταλάβω πόσο λάθος δουλεύει το σύστημα εδώ. Για παράδειγμα εκεί για ένα μήνα, τα παιδιά μελετούσαν την Ιαπωνία στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας....ήταν λοιπόν το κάτι άλλο να βλέπεις μια τάξη διαμορφωμένη κατάλληλα με ζωγραφιές και κοστούμια και εικόνες από τη χώρα αυτή, οπτικοακουστικά μέσα που έφερναν το μαθητή σε επαφή με την κουλτούρα, και τόσα άλλα....Εδώ το μάθημα της Γεωγραφίας, βγαίνει αν βγει, μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου, με το βαριεστημένο ύφος του καθηγητή πίσω από την έδρα, που ξέρει ότι δεν κρίνεται και ότι και αν κάνει ο μισθός θα είναι ο ίδιος στο τέλος του μήνα. Η διαφορά λοιπόν είναι ότι τα παιδιά διψούν για μάθηση εκεί και έχουν το κίνητρο το πρωί να ξυπνήσουν να πάνε στο σχολείο....

@nobody
Of course I know what u mean! Στην ηλικία των 14 όμως δεν είμαι σίγουρη αν τα παιδιά είναι ικανά να πάρουν αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον τους....

Fatale said...

την καλησπέρα μου..
Τα παιδιά σ'αυτή την ηλικία είναι δύσκολο ν'αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν, επιζητούν αναγνώριση από τον περίγυρό τους και επιθυμούν να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι.
Το οικιγενειακό τους περιβάλλον είναι αυτό το οποίο θα καθορίσει την πορεία τους στην εκπαίδευση.
Άρα κατά την απόψή μου το κύριο βάρος της ευθύνης πέφτει στους γονείς...και ένα μέρος ευθύνης φέρουν οι καθηγητές και το εκπαιδευτικό σύστημα που δεν τους παρακινούν να συνεχίσουν και παραπέρα...πόσοι αλήθεια καθηγητές είναι αυτοί που εκτός από την υποχρεωτική ύλη του σχολείου ανοίγουν δρόμους και μονοπάτια για βαθύτερες γνώσεις άρα παρότρυνση στο να συνεχίσουν?

Καλό βράδυ...

the bastard; unshaved. said...

Knowledge is power.
Νομίζω πως η παιδεία και η εκπαίδευση είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες για να επιζήσει ένας άνθρωπος στον σκοτεινό μας κόσμο.

Νομίζω πρωταρχικό ρόλο παίζει η οικογένεια. Πρέπει να δίνει incentives, motives στα παιδιά για να συνεχίσουν τις σπουδές τους, για καλλιέργεια του πνεύματος..

Anonymous said...

Ηρθα να σε παρω με το καινουργιο μας καραβι και δεν δεχομαι αντιρησεις
Φιλια Γιωτα

APOTINEDRA said...

@fatale
Καλημέρα, καλώς σε βρήκα! Δυστυχώς ελάχιστοι είναι αυτοί που καταφέρνουν οτιδήποτε εκτός ύλης, από την άλλη όμως είναι και η πίεση που έχει κάποιος από το υπουργείο για την ύλη, οπόταν...

@ένας έφηβος
Οπωσδήποτε η οικογένεια παίζει πρωταρχικό ρόλο, αλλά υπάρχουν περιπτώσεις πολλές παιδιών από αγροτικές και άλλες οικογένειες όπου οι γονείς είναι εντελώς άσχετοι με τα σχολεία αλλά το κίνητρο το είχαν δώσει οι δασκάλοι και το παιδί άρπαξε την ευκαιρία και καλλιέργησε το πνεύμα του...

@Γιώτα
Φύγαμε Γιώτα μου, σαλπάρω μαζί σας σήμερα!

Anonymous said...

(Two) words: School Counselors (who care)